ödbyö.
Åter i hemmahamn.
lugnt vatten
får vi ta med den hem?
vart enda möte och så klart är d
THE SAILING BROTHERS
segling mot Fjällbacka.
soool
blev ingen 24-timmars heller :(.
reperationer på gång
Avbruten segling =(

Vi fick avbryta seglingen p.g.a vatten som läckt in i ruffen. Det var svårt att avgöra om vattnet kommer från vattentanken eller utifrån, dock är det så salt att vi misstänker att det kommer utifrån. Utsikten att segla till Norge över öppet hav och i mörkret känndes inte så lockande med en läckande båt.
Ca kl 01 ankom vi till hemmahamnen vid Ödby (utanför Hunnebostrand).Idag ska vi försöka lokalisera läckan, lyckas vi få ordning på båten startar vi eventuellt i 24-timmars racet som börjar ikväll.
Det blev inte så många bilder och uppdateringar som vi hade tänkte, det var svårt att fotografera och sitta inne vid datorn i blåsten (10-15m/s) och vågorna (2-3m svårt att uppskatta höjden). Majoriteten av inläggen är mobilbilder och uppdaterade med MMS. Bifogar några kamerabilder nedan.
Mvh
/Jacob & besättningen på Håll-i-day
sittbrunnsbelysningen är tänd.
abort mission! Läcker som ett so
namnlöst
stark vind, stora vågor!
Segelsättning: litet rev i store
Start

Nu har starten gått, vår starttid är 17:00. Förhoppningsvis ska vi vara tillbaka i Hunnebo kl 17:00 på lördag.
Nu styr vi nord-nordväst och hoppas nå Väderöarna ikväll och Norge under morgondagen.
Gruppbild

stark nordlig vind
sponsrade av DETECTOR
Hunnebo nästa!
on the way to the boat:)
SXK´s 48-timmars
Idag 4/6 börjar Svenska Kryssarklubbens 48-timmarsrace, Besättningen består av mig (Niklas), Mattias, Dennis & Jacob.
Här kommer ni att kunna följa vårt äventyr under de 2 kommande dygnen.
Målet är ju att vinna så håll tummarna och kom med bra tips, väderleksrapporter, eller andra goa idéer.
Tack för oss så länge.
Just d starten går mellan kl 15-18.
Båtfakta
Båtfakta: MAXI 77
Längd överallt: 7.98 m
Skrovlängd: 7.62 m
Längd i vattenlinjen: 6.75 m
Bredd: 2.5 m
Djupgående: 1.45 m
Deplacement: 2 ton
Fenköl (Järn): 0.8 ton
Motor: Utombordare
Storsegel: 10 kvm
Rullgenua: 24 kvm
Rigg: Masthead. Mast stående på rufftak. Ett par spridare.
Lystal: 1.03
Roder: Utanpåliggande
Akter: Rak
Konstruktör: Pelle Petterson Konstruktion:
Skrov i sprutat enkellaminat.
Däck i sandwichkonstruktion.
Basinrede i plast från andra halvan av 1970-talet. Godkänd av Sjöfartsverket from 1977. Masthöjd: 10.25 m över vattenlinjen
Vattentank: 50l
Antal kojer: 5
Kommentarer:
Maxi 77 presenterades 1972 och tillverkades till och med 1982. Hon tillverkades av Maxibåtar (Erje Produkter) i Mariestad. Totalt tillverkades runt 3.800 exemplar. Maxi 77 är den första Maxi-båten som sedan fått många syskon. Ser ut som alla andra båtar i Maxis 1970-tals familj, dvs ingen överbyggnad. Liksom alla Maxi-båtar från 70-talet är Maxi 77 mycket rymlig inuti. Under årens lopp utvecklades Maxi 77: Från början hade hon bruna linjer. Dessa byttes dock ut till gröna 1973 och 1975 kom de blåa linjerna. Från och med 1978 är linjerna tejpade istället för målade. 1975 ändrades båten ganska rejält då hon fick nytt däck med segelbox i fören. Dessutom höjdes däcket något och durken sänktes, samt ruffen förlängdes något akterut, vilket resulterade i större innerutrymmen och garderoben på babordssidan tillkom. Kölen fästes från och med 1975 i två tvärgående balkar vilket ökade hållfastheten. 1977 fick Maxi 77 Sjöfartsverkets blåa skylt (från och med båt nummer 2.122). I samband härmed fick Maxi 77 röstjärn. Runt 1978 fick Maxi 77 Seldén-rigg. Maxi 77 har endast sålts färdigbyggd.
Inredning: Direkt till babord om nedgångstrappan finns pentry med spritkök och en diskho. Direkt till styrbord om nedgångstrappan finns en stickkoj akterut. Salong bestående av två längsgående soffor. Förpik med två kojer. Plats för toalett under dynorna. Mellan salong och förpik finns garderober.